L-Arginin a Férfi vitamin!

2015.09.12 20:54

Arginin, L-Arginin

Az arginin (rövidítve: Arg vagy R) egy α-aminosav. Az L változat egyike a 20 leggyakoribb természetes aminósavnak

Az arginint először egy svájci vegyész, Emst Schultze izolálta 1886-ban. Először a csillagfürt nevű növényből sikerült kimutatni.

Miért használják a sportolók az arginint?

Az arginint azok a sportolók használják, akik szeretnék növelni a növekedéshormon-, inzulin-és kreatinfoszfát-termelésüket, ami a sovány izomtömeg növekedésének és a zsírégetésnek kedvez, továbbá az immunfunkciót és a koncentrációt is erősíti.

Hogy növeli az arginin az izomtömeg növekedést és a regenerációt:

A növekedési hormon és inzulinkiválasztás támogatása által növeli a sovány izomtömeget és a zsírégetést is Megakadályozza a szövetek lebomlását és segíti az izmok regenerálódását azzal, hogy fehérje-anyagcseréből származó melléktermékeket bont le Hogyan növeli az energiát és az állóképességet:

A nitrogén-oxid prekurzoraként - mely tágítja az ereket - növelheti a szívbe szállított oxigén mennyiségét.

 

Kutatások alapján az arginin a következő tünetek kezelésekor lehet hasznos:

  • Szív-és érrendszeri megbetegedések
  • Koncentrációs problémák
  •  Terméketlenség
  • Erekciós zavarok
  • Intersticiális húgyhólyaggyulladás

További tudnivalók

Amellett, hogy segíti a fehérjeszintézist és erősíti az immun-és idegrendszert, az arginin növeli a test saját növekedési hormon (GH) termelését - ami a sportolók számára leginkább fontos.

GH és inzulintermelés

Az arginin azon kevés fogyasztható tápanyagok egyike, melyek hatásosan növelhetik a GH, az inzulin és az izomban lévő kreatin szintjét. Ezek a tulajdonságok teszik népszerűvé azon sportolók között, akik sovány izomtömeget szeretnének növelni úgy, hogy közben a zsírégetést is stimulálják. A természetes GH termelés gyakran lelassul a korral, és összefüggésben lehet a testünkben létrejövő izomvesztéssel és zsírfelhalmozódással. Az arginin által az agyalapi mirigyben GH termelődik, ami lehetővé teszi, hogy a fehérje szintézis "fiatalos" maradjon, továbbá az izom-építő anyagcserét is növeli. Másik potenciális előnye a gyorsuló regeneráció és javuló memória.

Az arginin jelenléte által kiváltott inzulinkiválasztás segít a kulcsfontosságú tápanyagok - mint pl. a glükóz és különféle aminosavak - hatékonyabb sejtekbe történő szállításában, ahol aztán üzemanyagként a jobb energiaellátottság és az izomépítés érdekében felhasználásra kerülnek. Bár a jelek szerint az arginin növeli a GH-és inzulinszintet, az még nem tisztázott, hogy mennyire hosszantartó a hatása az izmok méretére és a zsírvesztésre nézve. Sok kutatás látszólag kielégítő eredményt hozott, azonban sok tudós még további bizonyítékokra vár. Mindemellett a legtöbb kutató bizonyos benne, hogy az arginin segíti az izmok regenerálódását azzal, hogy támogatja a kollagén termelődést és megszabadítja a testet az izmok bomlásakor keletkező méreganyagoktól - olyan anyagoktól, melyek mennyisége intenzív edzések végzésekor megnő, így tehát mindent összevetve az előnyös hatások garantáltak.

Nitrogén-oxid termelés

Az arginin eredetileg egyfajta vérhígító, és testünk nitrogén-oxid termelésében is szerepet játszik, mely lehetővé teszi, hogy ereink tágak maradjanak. A nitrogén-oxid és az arginin az erek kitágítása révén együttesen javítják a vérkeringést – akadálytalanabbá téve azt, ezzel a vérnyomást is csökkenthetik -, jobb koncentrációs képességet, egészséges szívet, és szexuális teljesítménynövekedést eredményezhetnek.

Az arginin-NO páros a barlangos testet is ellazítja, így javíthatja az erekciót.

További előny lehet néhány ember számára, hogy a spermaszám is nőhet, ami gyakran a nagyobb mennyiségű arginin hatására történik meg.

Immunrendszer erősítő hatás

Ráadásképpen a csecsemőmirigy stimulálásával - ahol a betegségek ellen küzdő T-sejtek termelődnek - azt gyanítjuk, hogy az arginin az immunrendszerre is hatással lehet, és növeli a test ellenállóképességét néhány betegséggel szemben.

Következtetés :

Bár a test természetes úton is képes arginint előállítani, fizikai vagy lelki eredetű stressz esetén - ami sokunk számára nem szokatlan - lelassul a termelődése. Igazság szerint még az intenzív edzés is számottevő lassulást okozhat. Ezek az argininhiányos időszakok nyilvánvalóan komplikációkhoz vezethetnek, a pótlása pedig érezhető eredményeket okoz.

Az arginint "feltételesen esszenciálisnak" tartják, ami azt jelenti, hogy bizonyos körülmények között szükséges pótolni.